پشم سرباره چیست؟ تفاوت پشم سنگ و پشم سرباره + ویژگی ها

پشم سرباره چیست

پشم سرباره محصول جانبی فرآیند فولادسازی است. از عناصر غیر فلزی تشکیل شده است که پس از ساخته شدن فولاد باقی می مانند. این عناصر ذوب شده و به مواد پشم مانند تبدیل می شوند. پشم سرباره در کاربردهای مختلفی از جمله عایق کاری، عایق صدا و ضد حریق استفاده می شود.

ویژگی های پشم سرباره چیست؟

از جمله ویژگی های پشم سرباره که در زیر به آن اشاره شده است، در ادامه به توضیحات آن می پردازیم:

  • مقاومت حرارتی پشم سرباره نسبت به پشم سنگ
  • مقاومت پشم سرباره نسبت به پشم سنگ در برابر آتش
  • مقاومت پشم سرباره نسبت به پشم سنگ در برابر آب
  • مقاومت پشم سرباره نسبت به پشم سنگ در برابر مواد شیمیایی
  • مقاومت پشم سرباره نسبت به پشم سنگ در برابر آفات
  • مقاومت پشم سرباره نسبت به پشم سنگ در برابر کپک

مقاومت حرارتی پشم سرباره نسبت به پشم سنگ

پشم سنگ نسبت به پشم سرباره در برابر حرارت مقاوم تر است. دلیل این امر این است که پشم سنگ از سنگ بازالت، نوعی سنگ مقاوم در برابر دماهای بالا، ساخته شده است. از سوی دیگر، پشم سرباره از مواد زائد باقی مانده از تولید آهن و فولاد ساخته می شود. این مواد در برابر گرما مقاومت چندانی ندارند و در نتیجه پشم سرباره در عایق بودن در برابر گرما موثر نیست.

مقاومت پشم سرباره نسبت به پشم سنگ در برابر آتش

پشم سنگ نوعی عایق حرارتی به حساب می آید که از سنگ های آتشفشانی ساخته می شود. در برابر آتش از پشم سرباره که از زغال سنگ تهیه می شود مقاومت بیشتری دارد. پشم سنگ نیز کمتر از پشم سرباره باعث تحریک پوست می شود.

مقاومت پشم سرباره نسبت به پشم سنگ در برابر آب

پشم سنگ نسبت به پشم سرباره در برابر آب مقاومت بیشتری دارد. دلیل این امر این است که پشم سنگ از سنگ بازالت، نوعی سنگ که در برابر آب بسیار مقاوم است، ساخته می شود. از طرف دیگر پشم سرباره از نوعی سنگ ساخته می شود که در برابر آب مقاومت چندانی ندارد.

پشم سرباره چیست

مقاومت پشم سرباره نسبت به پشم سنگ در برابر مواد شیمیایی

پشم سنگ نسبت به پشم سرباره در برابر مواد شیمیایی مقاوم تر است. این به این دلیل است که الیاف پشم سنگ نسبت به الیاف پشم سرباره محکم‌تر به یکدیگر متصل می‌شوند. این امر نفوذ مواد شیمیایی به پشم سنگ و تماس با الیاف را دشوارتر می کند.

مقاومت پشم سرباره نسبت به پشم سنگ در برابر آفات

پشم سنگ نسبت به پشم سرباره در برابر آفات مقاوم تر است زیرا از مواد طبیعی ساخته شده است. پشم سرباره از ضایعات صنعتی تهیه می شود، بنابراین احتمال جذب آفات بیشتر است.

مقاومت پشم سرباره نسبت به پشم سنگ در برابر کپک

پشم سنگ نسبت به پشم سرباره در برابر کپک مقاوم تر است. این به این دلیل است که پشم سنگ متراکم تر و فشرده تر از پشم سرباره است. در نتیجه پشم سنگ کمتر توسط اسپورهای کپک نفوذ می کند.

آیا پشم سنگ دوام بیشتری نسبت به پشم سرباره دارد؟

پشم سنگ دوام بیشتری نسبت به پشم سرباره دارد، زیرا از سنگ طبیعی ساخته شده است و در برابر مواد شیمیایی و حرارت حساس نیست.

آیا پشم سنگ گرانتر از پشم سرباره است؟

پشم سنگ گرانتر از پشم سرباره است زیرا از مواد طبیعی ساخته شده است، در حالی که پشم سرباره از محصول جانبی صنعت فولاد ساخته می شود. پشم سنگ از خواص عایق بهتری نسبت به پشم سرباره برخوردار است و برای کاربردهایی که عایق کاری مهم است، انتخاب بهتری است.

پشم سرباره چیست

سوالات متداول راجب پشم سرباره

۱. تفاوت های پشم سنگ و پشم سرباره چیست؟

پشم سرباره محصول جانبی فرآیند فولادسازی است، در حالی که پشم سنگ از سنگ های طبیعی ساخته می شود. پشم سرباره درشت‌تر و انعطاف‌پذیرتر از پشم سنگ است، بنابراین برای کاربردهایی که دماهای بالا و/یا مقاومت شیمیایی مورد نیاز است مناسب‌تر است. پشم سنگ بیشتر در عایق کاری و عایق صدا استفاده می شود.

۲. مزایای پشم سنگ نسبت به پشم سرباره چیست؟

چند مزیت کلیدی وجود دارد که پشم سنگ نسبت به پشم سرباره دارد. اولاً، پشم سنگ غیر قابل احتراق است، به این معنی که آتش نمی گیرد و بنابراین استفاده از آن ایمن تر است. دوم اینکه پشم سنگ در برابر آب مقاوم است، یعنی آب را جذب نمی کند و پوسیده و کپک نمی زند. در نهایت، پشم سنگ یک عایق عالی، هم از نظر حرارتی و هم از نظر صوتی یا عایق صوتی است. این بدان معنی است که می تواند به خنک تر شدن خانه یا محل کار شما در تابستان و گرمتر در زمستان کمک کند و همچنین می تواند به کاهش سطح سر و صدا کمک کند.

۳. مزایای پشم سرباره نسبت به پشم سنگ چیست؟

پشم سرباره محصول فرعی فرآیند فولادسازی است، در حالی که پشم سنگ محصول فرعی فرآیند خرد کردن سنگ است. پشم سرباره نسبت به پشم سنگ کمتر باعث مشکلات تنفسی می شود و همچنین در برابر آتش مقاوم تر است.

۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی آنلاین میزبان صنعت
پاسخگوی آنلاین میزبان صنعت
پشتیبان آنلاین میزبان صنعت

اگر در مورد خرید و استفاده از عایق الاستومری - پشم سنگ و یا پشم شیشه سوالی دارید لطفا با ما در میان بگذارید

از صحبت با شما خوشحال خواهم شد.

۰۲۱۹۱۰۰۶۶۶۹ 09190640444