تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه چیست؟

تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه

اصلی ترین دلیل عایق کردن ساختمان ها، حفظ دمای داخلی ساختمان می باشد. بسیار مهم است که در فصل سرد زمستان، گرمای داخل منزل هدر نرود و یا همین طور خنکی داخل منزل در فصل گرما. به همین دلیل برای عایق کاری، از پشم شیشه و یا پشم سنگ استفاده می شود. شاید در ذهن شما سوالاتی شکل گرفته باشد، سوالاتی مانند این که کدام یک بهتر است؟ تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه چیست؟ شرایط استفاده و حتی قیمت آن ها، اکنون می خواهیم به بررسی این عایق ها بپردازیم.

پشم شیشه چیست؟

پشم شیشه یک ماده عایق تولید شده از الیاف شیشه است و به وسیله یک چسب که شبیه به پشم است، به یک دیگر متصل شده اند. پشم شیشه در شرایط حرارتی مختلفی تولید می شود که می تواند به شکل رول یا اسلب عرضه شود. همچنین ممکن است به عنوان موادی تولید شود که می توان آن را در محل مورد نظر اسپری یا روی سطح عایق کاری قرار داد.

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ از مواد زائد بازیافت شده که در کوره های انفجاری تولید شده است. پشم سنگ و پشم استون هر دو جزء پشم سنگ ها می باشند؛ اما پشم استون علاوه بر کیفیت بهتر، عملکرد بهتری نیز دارد. سنگ های آتشفشان در دمای تقریبی ۱۵۰۰ درجه گرم و شروع به ذوب شدن می کنند. در این مرحله، سنگ های آب شده به الیاف سنگ تولید شده وصل می شوند.

این درست است که این دو، جزء عایق حرارتی محسوب می شوند؛ اما باید بدانید از نظر ساختار و قیمت متفاوت هستند. در واقع بسته به نیاز خود و مکان مورد استفاده، می توان انتخاب کرد که کدامیک را باید برای عایق بندی استفاده نمود.

تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه:

عملکرد پشم شیشه در برابر حرارت بهتر است یا پشم سنگ؟

مهم ترین عامل در نصب عایق، جلوگیری از هدر رفت حرارتی است. پشم شیشه از این لحاظ بسیار کاربردی است؛ چرا که عملکرد بسیار خوبی به عنوان عایق حرارتی دارد و به دلیل قیمت مناسب، بسیار به صرفه است.

پشم شیشه توانایی لامبدا تا حدود ۰.۳۱ را دارد، اما پشم سنگ دارای لامبدای ۰.۳۵ است. در نتیجه، پشم شیشه عایق حرارتی بهتری است. از طرفی، در مقایسه با پشم سنگ حدود ۱۰ درصد نیز نازک تر است و تقریبا با همان عملکرد، وزنی حدود نصف پشم سنگ را دارد.

پشم سنگ با بهترین عملکرد می تواند با وزنی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم، لامبدا ۰.۳۵ را ارائه دهد. به همین دلیل نمی توان در مکان هایی که تراکم کمی دارد از آن استفاده کرد. از طرفی به دلیل وزن بالا، هزینه استفاده از آن نیز بالا است. به همین دلیل، معمولا از پشم شیشه به عنوان عایق استفاده می شود. به عنوان مثال؛ در عایق تهویه، عایق های بالای سقف، عایق های حفره ها، سازه های فولادی و روکش های نمایشی از پشم شیشه استفاده می شود.

پشم سنگ از لحاظ وزنی در هر کیلوگرم، قیمت پایین تری دارد؛ اما اگر قصد عایق کاری با پشم سنگ را دارید، باید وزن بالایی از آن را استفاده کنید، که در نتیجه باعث می شود قیمت نهایی استفاده از پشم سنگ بسیار بالا باشد.

مقاومت در برابر آب کدام یک بهتر است؟

اکثر مردم فکر می کنند که پشم سنگ و پشم شیشه در برابر آب آسیب پذیر هستند، اما این طور نیست. امکان دارد که آب جایگزین سلول های بین الیاف بشود که در نهایت باعث می شود نتواند عملکرد جالبی در عایق حرارتی داشته باشد.

روش هایی وجود دارد که می تواند مقاومت پشم های شیشه ای و سنگی را در برابر آب افزایش دهد. به عنوان مثال؛ سیلیکون که یک ماده ضد آب نیز به حساب می آید را می توان در پشم ها استفاده کرد.

بازیابی فرم بعد از فشردگی

یکی از مهم ترین ویژگی های پشم شیشه، بازیابی فرم پس از فشردگی است؛ چرا که بدون نیاز به تداخل، به ضخامت دلخواه می رسد. این موضوع باعث می شود که جابجایی راحت تری داشته باشد. در واقع می توان با فشرده سازی باعث شد که در جابجایی و یا ذخیره سازی عملکرد بهتری داشته باشیم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

۶ دیدگاه

  • خسته نباشید
    برای عایق کاری محیط بیرونی خانه که در معرض نور مستقیم خورشید هستش، چه نوع عایقی رو پیشنهاد می کنید؟

  • سلام و خسته نباشید
    آیا واقعا پشم سنگ یا پشم شیشه از مواد بازیافتی در کوره های انفجاری تولید می شود؟ با وجود این چرا قیمت پشم شیشه یا پشم سنگ به نسبت عایق الاستومری تفاوت چندانی ندارد؟

  • سلام خسته نباشید
    الیاف با پشم شیشه چه تفاوت هایی دارد؟ برای عایق کاری ساختمان در برابر برودت سرما و گرما، رطوبت و حشرات موذی؛ الیاف بهتره یا پشم شیشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی آنلاین میزبان صنعت
پاسخگوی آنلاین میزبان صنعت
پشتیبان آنلاین میزبان صنعت

اگر در مورد خرید و استفاده از عایق الاستومری - پشم سنگ و یا پشم شیشه سوالی دارید لطفا با ما در میان بگذارید

از صحبت با شما خوشحال خواهم شد.

۰۲۱۹۱۰۰۶۶۶۹ 09190640444