عایق الاستومری پشت چسب دار

عایق الاستومری پشت چسب دار

عایق‌کاری یکی از اساسی‌ترین رکن‌های ساخت ساختمان و یا حفاظت از تجهیزات مختلف است. از دیرباز تا به امروز بشر تلاش کرده از خانه و یا وسایل خود در برابر رطوبت، گرد و غبار، آلودگی و … محافظت کند. تاریخچه شکل‌گیری این حفاظت از برگ و چوب درختان شروع می‌شود و با پیشرفت تکنولوژی، به انواع عایق‌های الاستومری که بهترین نوع عایق هستند، می‌رسد. در این بین عایق الاستومری پشت چسب دار یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین انواع عایق‌ها است که به علت ویژگی‌های منحصربه‌فرد و سهولت در نصب، عموما به‌عنوان اولین گزینه توسط پیمان‌کاران و صاحبان صنایع انتخاب می‌شود. در ادامه می‌خواهیم اطلاعات کامل و جامعی در رابطه با این عایق‌ها به شما بدهیم. با ما همراه باشید.

عایق الاستومری پشت چسب دار

عایق الاستومری چیست؟

عایق‌های الاستومری به علت این‌که در ساختارشان از فوم الاستومریک نسوز “EPDM” استفاده شده است، نسبت به عایق‌های پشم شیشه، پشم سنگ و دیگر عایق‌ها با استقبال بیشتری مواجه شده و امروزه در صنایع مختلف از تاسیسات مکانیکی گرفته تا ساختمان‌های شخصی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. سطح بیرونی این عایق‌های کاربردی به شکل نرم و البته بسیار بادوام است و مقاومت فوق‌العاده بالایی در مقابل انباشته‌شدن و نفوذ آلودگی، بخار آب، مواد شیمیایی و رطوبت دارند. ساختار این عایق‌ها به‌صورتی است که برخلاف رقبای سنتی خود، به هیچ‌وجه محیط مستعدی برای رشد عوامل بیماری‌زای قارچی و باکتریایی ایجاد نمی‌کند.  همچنین استحکام بالاتری در مقابل ضربه نسبت به عایق‌های سنتی دارند که این خود یک مزیت بسیار ویژه است.

جالب است بدانید حتی اگر بخش کوچکی از عایق الاستومری بر اثر ضربه آسیب ببیند، باز هم کلیت عایق عملکرد خود را در برابر رطوبت و قارچ حفظ می‌کند و اجازه نفوذ و رشد این موجودات را به تجهیزات، تاسیسات، کانال‌ها و دیوارها نمی‌دهد.

همچنین ساختار سلول بسته این عایق حرارتی جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت، بخار آب، قارچ و باکتری به پوشش و کاور احتیاجی ندارد چرا ه این ساختار سلول‌بسته به شکلی طراحی شده است که نمی‌تواند رطوبت را جذب کند. اگر نیاز به خرید عایق الاستومری دارید میتوانید با مشاوران ما در این زمینه گفتگو کنید.

ویژگی‌های عایق الاستومری

یکی از اساسی‌ترین علل لزوم استفاده از عایق الاستومری پشت چسب دار، جلوگیری از اتلاف انرژی است. عایق‌های الاستومری ضخامت‌های متنوعی دارند اما ضخامت معمولی و کاربردی آن ۳ سانتی‌متر است. (میتوانید مقاله جدول ضخامت عایق الاستومری را برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید) به علت این‌که عایق‌های الاستومری از فوم پلی‌یورتان تولیده شده‌اند و فوم پلی‌یورتان هم از سلول‌های بسته تشکیل شده است، این محصولات در برابر حرارت و صدا ،یک عایق حرفه‌ای و بی‌نظیر محسوب می‌شوند. در ادامه ویژگی‌های مهم عایق‌های الاستومری را شرج می‌دهیم.

  • این عایق‌ها به شکل فوق‌العاده‌ای در برابر انواع خوردگی‌ها و فرسودگی‌ها مقاومت دارند.
  • ضریب مقاومت این عایق‌ها در برابر نفوذ بخار آب بسیار بالا است.
  • ضریب انتقال حرارت در آن‌ها بسیار پایین است و این یعنی کمترین هدررفت انرژی را دارد.
  • جز سبک‌‌ترین عایق‌ها محسوب می‌شود و وزن نهایی‌ آن بین ۴۵ تا ۶۵ کیلوگرم بر متر مکعب است.
  • در نامطلوب‌ترین و متغیرترین شرایط آب‌وهوایی هم در مقابل فرسودکی و  خوردگی مقاوم‌ است.
  • سهولت و سرعت در نصب عایق الاستومری پشت چسب دار، اصلی‌ترین مزیت این عایق‌ها است.
  • در صورت خرابی یا کنده شدن بخشی از آن، فرایند تعمیر و جایگزینی بسیار آسانی دارد.
  • بسیار منعطف و شکل‌پذیر است.
  • در مقابل هر سطح از فشار و ضربه‌ای مقاومت دارد.
  • در مقابل انتقال صدا در کانال‌های هوا و لوله‌های توکار و روکار مقاومت بالایی دارد و یک عایق صوتی بی‌نقص به شمار می‌آید.
  • ترکیبات آن سالم، غیر سمی و دوستدار محیط‌زیست است.
  • محیط مستعدی برای رشد قارچ و باکتری فراهم نمی‌کند.
  • مقاومت بالای آن در برابر ترکیبات آروماتیک و هیدروکربن‌ها ثابت‌شده است.
  • در برابر انواع اسیدها، بازها و روغن‌ها مقاومت دارد.
  • آلودگی‌، ریزگرد و گرد و غبار ایجاد نمی‌کند.
عایق الاستومری پشت چسب دار

عایق‌کاری ساختمان‌ها و تاسیسات به چه منظوری انجام می‌شود؟

  1. هدف اصلی و مهم در عایق‌کاری حرارتی ساختمان‌ها و تاسیسات، کاهش حداکثری میزان حرارت از منابع حرارتی است.
  2. ذخیره‌ و بهینه‌سازی انرژی هدف دیگری است که پیمانکاران را مجاب به استفاده از عایق‌ها‌ می‌کند.
  3. در صنایع مختلف گاهی نیاز است از دمای فرایند نگهداری و از خروج آن جلوگیری شود. عایق الاستومری پشت چسب دار با مانع شدن از خروج دما به این پروسه کمک شایانی می‌کنند.
  4. همچنین عایق‌ها با ممانعت از افزایش دمای تجهیزات، از احتمال آتش‌سوزی جلوگیری می‌کنند و دمای فرایند را یکنواخت نگه می‌دارند.
  5. در مقابل محافظت از دمای گرم، نگهداری و حفظ سرما با استفاده از عایق‌ها در محیط‌های صنعتی امکان‌پذیر است.
  6. در راستای جلوگیری از تغییرات دما، عایق‌کاری از کنداکس شدن بر روی سطوح بالایی و یا سطوح زیرین که حامل سیال با دمای پایین است، ممانعت می‌کند.
  7. جلوگیری از تبخیر، یخ زدگی، دهیدراته شدن از اهداف نصب عایق‌ها در صنایع مختلف به شمار می‌آید.
  8. نصب عایق‌ها به منظور افزایش ایمنی تاسیسات و جلوگیری از حوادث و خسارت در اثر برخورد جسم خارجی با تجهیزات نیز انجام می‌شود.
  9. عایق‌کاری، از تجهیزات و تاسیسات در مقابل فرسودگی و خورندگی محافظت می‌کند.
  10. عایق‌های صدا از لرزش و ایجاد آلودگی صوتی ناشی از تجهیزات جلوگیری می‌کنند.
عایق الاستومری پشت چسب دار

عایق الاستومری پشت چسب دار چیست؟

یکی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین مدل عایق‌های الاستومری، عایق الاستومری پشت چسب دار نام دارد که در دسته عایق‌های رولی طبقه‌بندی می‌شود. عایق‌های پشت چسب دار به شکل ورقه‌های بزرگ با مساحت زیاد، با تنکولوژی‌های روز دنیا، در دو نوع ساده و الیاف‌دار طراحی و تولید می‌شوند. به علت وجود نخ در چسب پشت عایق، اتصال با سطح زیرین بسیار محکم‌تر، مطمئن‌تر و قوی‌تر است. امروزه به علت کیفیت بالا، کاربری آسان، سهولت در نصب و استحکام فوق‌العاده، تولید و استفاده از این نوع از عایق‌های الاستومری به سرعت رشد کرده و توانسته جای عایق‌های قدیمی و سنتی مانند پشم سنگ و … را بگیرد.

ویژگی‌های عایق الاستومری پشت چسب دار

این نوع عایق‌ها در دو شکل لوله‌ای و رولی طراحی و تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها در محیط‌ها و فضاهای مختلف کاربرد دارند. برای مثال استفاده از عایق الاستومری حرارتی پشت چسب دار در محیط‌های بسیار بزرگ و وسیع مرسوم است و دلیل استفاده از این نوع عایق‌ها در فضاهای بزرگ، سطح بسیار وسیع آن‌ها است. در مقابل عایق‌های لوله‌ای در ابعاد مختلف طراحی می‌شوند و می‌توان از آن‌ها در فضای کوچک و بزرگ استفاده کرد.

یکی از ویژگی‌های اصلی و منحصر‌به‌فرد عایق الاستومری پشت چسب دار، سهولت در نصب و اتصال آن به دیوار، کانال و … است. چراکه این محصولات در پشت خود چسب آماده‌ مصرف دارند و می‌توان به راحت‌ترین شکل ممکن آن‌ها را به مکان موردنظر متصل کرد. همین قابلیت چسب‌دار بودن این نوع عایق‌ها موجب شده ،که سرعت و دقت در کار نصب افزایش پیدا کرده و هزینه‌ها به شکل ملموسی کاهش پیدا کند. به‌همین علت صاحبان تاسیساتی که در میان تجهیزات‌شان لوله‌هایی با سطح بسیار وسیع و مخزن‌هایی بزرگ دارند، برای عایق‌کاری از عایق الاستومری پشت چسب دار بهره می‌گیرند تا هم از مزیت نصب آسان آن استفاده کنند و هم تا سال‌های سال نیاز به هزینه مجدد برای ترمیم عایق‌ها نداشته باشند.

جالب است بدانید چسب موجود در پشت این عایق‌های کاربردی از چسب سلولز، رشته‌های پیچ‌خورده و پود تولید شده است. قرارگرفتن نخ در فرمولاسیون چسب این عایق‌ها موجب شده که استحکام بیشتری در آن‌ها ایجاد شود و به راحتی از جای خود کنده نشوند.

بازدهی عایق الاستومری پشت چسب دار در مقایسه با دیگر عایق‌ها چگونه است؟

همان‌طور که گفته‌شد، عایق‌های الاستومری ضریب انتقال دما و صدای بسیار پایینی دارند و به‌همین علت در بازه زمان طولانی‌تری ماندگار هستند. این ویژگی درست برخلاف ویژگی عایق‌های سنتی است که بعد از گذشتن چند سال عملکرد اولیه خود را از دست می‌دهند و دوام پایین‌تری دارند. این یعنی در برابر هزینه‌ای که برای عایق‌های الاستومری پرداخت می‌کنید، بازدهی بالاتری خواهید داشت.

همچنین ساختار سلول‌بسته عایق الاستوری پشت چسب دار در برابر نفوذ بخار آب و رطوبت، مقاومت فوق‌العاده‌ای دارد، به‌طوری‌که پس از نصب به هیچ پوششی برای محافظت نیاز ندارد. درحالی‌که پشم شیشه و پشم سنگ برای این‌که بتوانند در برابر رطوبت و آلودگی کارایی داشته باشند، باید یک پوشش مضاعف و البته مقاوم به آن‌ها افزوده شود. هرچند عایق پشم سنگ و پشم شیشه نسبت به عایق الاستومری ارزان‌تر است اما افزودن کاور مقاوم به آن‌ها هزینه این عایق‌ها را دو برابر می‌کند.

علاوه‌بر این همان‌طور که اشاره کردیم نصب عایق‌های الاستومری خصوصا نوع پشت چسب دار آن بسیار ساده و آسان است و نیاز به نصاب حرفه‌ای ندارد. درحالی‌که برای نصب عایق‌های دیگر شما باید هزینه‌ای جداگانه بپردازید.

نتایج عدم عایق‌کاری خانه‌ها

منازل و ساختمان‌هایی که عایق‌کاری نشده‌اند و یا در ساخت‌شان از عایق مناسبی استفاده نشده است، نشانه‌های مشترکی دارند. در حقیقت شما با مشاهده یک سری نشانه با الگوهای مشابه می‌توانید متوجه فقدان عایق‌کاری مناسب در منزل شوید.

مصرف بالای انرژی

برای مثال اگر در خانه مصرف انرژی بالایی دارید و متقابلا هزینه‌هایی که برای آن پرداخت می‌کنید زیاد است، می‌تواند معلول علت‌های مختلفی باشد. یکی از مهم‌ترین این علت‌ها، عدم استفاده از عایق در منزل است. زیرا این مسئله باعث می‌شود حرارت و برودتی که به‌وسیله سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ایجاد شده است، از دیوار، سقف، درب و دیگر مسیرهای خروجی خارج شود و این‌چنین، سیستم‌های حرارتی و برودتی منزل شما مجبور به فعالیت بیشتر برای تامین درجه دمای مناسب ساختمان شوند. نتیجه این امر، کاهش عمر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و افزایش هزینه های پرداختی برای قبض، استهلاک وسایل و … است.

ورود حشرات و حیوانات به داخل منزل

نشانه‌های فقدان عایق‌کاری مناسب تنها به انتقال دما محدود نمی‌شود. اگر در منزل خود از وجود حشرات مانند مارمولک، سوسک، موش و … رنج می‌برید، باید هرچه سریع‌تر به فکر عایق‌کاری باشید. زیرا وجود عایقی مناسب مانند عایق الاستومری پشت چسب دار باعث پوشش کامل تمام شکاف‌های سقف و دیوار شده و بدین‌ترتیب اجازه ورود این حشرات و حیوانات را به داخل منزل نمی‌دهد.

رشد کپک و قارج

اگر نم و رطوبت و کپک روی دیوار، سقف و … مشاهده می‌کنید، یعنی در هنگام ساخت بنا به عایق‌کاری مناسب اهمیت داده نشده است. برای حل این مشکل باید سراغ عایق‌های الاستومری بروید زیرا عایق‌های پشم سنگ و پشم شیشه مقاومت کافی در برابر رطوبت ندارند و محیطی ایده‌آل برای رشد کپک و باکتری را فراهم می‌کنند.

عایق الاستومری پشت چسب دار

عایق الاستومری پشت چسب دار در چه صنایعی کاربرد دارد؟

کاربرد عایق‌های الاستومری پشت چسب‌دار بسیار گسترده است و محدود به صنعت خاصی نمی‌شود. پیمان‌کاران و صاحبان صنایع از این عایق‌های کاربردی با ویژگی‌های منحصربه‌فردشان در صنعت ساختمان‌سازی، خودروسازی، ماشین‌آلات صنعتی و صنایع پتروشیمی بهره می‌گیرند.

در این مطلب با عایق الاستومری پشت چسب دار آشنا شدید. در صورتی‌که می‌خواهید از ساختمان و تاسیسات خود در برابر هر عامل آسیب‌زای خارجی محافظت کنید، باید به دنبال عایق‌کاری اصولی و مناسب با این محصولات پرکاربرد باشید. این عایق‌ها با عمر و دوام بالا و نصب راحت، تا مدت زیادی خیال شما را بابت عدم هدررفت انرژی، رطوبت‌زدگی و سایر مشکلات ناشی از عایق نبودن ساختمان، آسوده خواهند کرد.

منابع:

۵/۵ - (۸ امتیاز)

۲۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی آنلاین میزبان صنعت
پاسخگوی آنلاین میزبان صنعت
پشتیبان آنلاین میزبان صنعت

اگر در مورد خرید و استفاده از عایق الاستومری - پشم سنگ و یا پشم شیشه سوالی دارید لطفا با ما در میان بگذارید

از صحبت با شما خوشحال خواهم شد.

۰۲۱۹۱۰۰۶۶۶۹ 09190640444